Löpsedel 
 
 
2016
 
2015
 
2014
 
2013
 
2012
 
2011
 
2010
 
2009
 
2008
 
2007
 
2006
 
2005
 
2004
 
2003
 
2002
 
2001
 
2000
 
1999
 
1998
 
1997




Sök i politiken.se:
   
31 maj 2019
 
 
Ny bilkoncern försonar Macron och Salvini?
 
En sammanslagning av italiensk/amerikanska Fiat Chrysler och fransk/japanska Peugeot Nissan skulle skaka om den globala bilindustrin. Den skulle resultera i världens tredje bilförsäljare efter Toyota och Volkswagen. Om Nissan/Mitsubishi ingår blir det världens största biltillverkare. Men affären har att brottas med en rad finansiella, företagsstrategiska och inte minst politiska hinder, skriver Financial Times.
 
Både Renault och Fiat Chrysler står inför stora tekniska och ekonomiska utmaningar. Båda koncernerna har förhållandevis begränsade regionala marknader som behöver expandera. Renault gick i slutet av förra seklet in i ett samarbete med japanska Nissan, den s.k. Renault-Nissan alliansen, och 2017 anslöt sig också Mitsubishi. Familjen Agnelli är fortfarande storägare i Fiat som stamfadern var med om att grunda i Turin vid förra sekelskiftet medan den franska staten äger 15 procent av Renault.
    De snåriga ägandeförhållandena är en faktor som komplicerar affären. Vem blir vinnare och vem kommer att få se sig blåst på delar av konfekten? Bilindustrins intressen är dessutom i allra högsta grad sammanvävda med statsnyttan. President Trump har förhållit sig avvaktande till fusionen trots att en affär Renault-Fiat Chrysler skulle innebära att den franska staten får ägandeinflytande i Detroit, den amerikanska bilindustrins hjärta.
    Financial Times tror att sammanslagningen kan fungera som en olivkvist mellan Frankrikes president Emmanuel Macron och Italiens mäktigaste politiker, inrikesministern Matteo Salvini. Relationerna mellan de två länderna har under den senaste tiden nått ett lågvattenmärke, när den italienska regeringens högernationalistiska retorik kolliderat med den franska regeringens ekonomiska liberalism och EU-federalism.
    I februari i år kallade Macron hem sin ambassadör i Rom för att markera mot Italiens inblandning i Frankrikes inre angelägenheter. Den italienske biträdande premiärministern Luigi Di Maio hade rest till Frankrike för ett möte med de Macronfientliga ”gula västar”. Men Luigi Di Maio leder Salvinis koalitionspartner, Femstjärnerörelsen, som har en helt annan syn på storföretag och kapitalism än Salvinis högernationalistiska Lega. Femstjärnerörelsen är t.ex. svuren fiende till snabbtågstunneln Turin-Lyon som beräknas kosta ca 25 miljarder euro. Salvini och den franska regeringen stöder projektet.
    Enligt Financial Times är det nu storföretagen i de båda länderna som sätter press på regeringarna att komma överens om fusionen Renault-Fiat, inte minst för att hålla borta amerikanska och kinesiska konkurrenter och för att rädda jobb. Men det kommer att bli kamp om både fabriker och om var forskning och utveckling ska ligga. Italienarna glömmer inte att den franska regeringen för två år sedan hindrade den italienska skeppsbyggaren Fincantieri från att ta över ett franskt skeppsvarv.
    Den franska tidningen Le Mondes ledarskribent delar inte alls Financial Times ganska positiva bild och skriver att nackdelarna med en Renault-Fiat Chrysler affär kraftigt överstiger fördelarna. Fiat Chrysler har inte hängt med i den tekniska utvecklingen, varken när det gäller el-bilar eller självkörandet, och är i akut behov av att finna en partner.
    Ett av de stora problemen är Renaults allians och ägande i Nissan. Det skulle enligt Le Monde Fiat Chrysler få på köpet för en spottstyver, vilket japanerna aldrig kommer att acceptera. Dessutom är Renaults och Fiats modellutbud helt olika medan Renault och Nissan under tjugo år arbetat på att integrera produktionen. Renault har helt enkelt inte råd att stöta sig med sin japanska partner. Men den största frågan handlar om det industriella intresset av en fusion. Det kommer enligt tidningen inte att finnas så mycket rationaliseringsvinster att hämta när både den franska och den italienska staten bestämt motsätter sig fabriksstängningar i sina egna länder.
 
 
Källor:
Financial Times 31/5-19
 Fulltext  Info
Le Monde 29/5-19
 Fulltext  Info
 
politiken.se, Själagårdsgatan 17, 111 31 Stockholm, 08-20 28 68, redaktionen@politiken.se